Interview – 27 augustus 2018

Bliston en ING: al jaren betrouwbare partners

‘Wij gebruiken ons network om kennis te vergaren én om kennis te delen’

Twee doorgewinterde ‘bakjes-verkopers’, dat is hoe Jan Jakobs (adviseur zakelijk MKB bij ING) Olaf Dolfi n en Arjan Hagoort omschrijft. Deze twee goedlachse eigenaren van Bliston, al vijftig jaar producent van kunststof verpakkingen voor de food en non-food sector, hebben het bedrijf elf jaar geleden gekocht en zijn een nieuwe koers gaan varen. Met hulp van ING. ‘ING heeft ons altijd gesteund. Niet alleen heeft zij de overname gefi nancierd, ze is met ons meegegroeid en maakte het mogelijk om Bliston klaar te stomen voor de toekomst.’

Van trays, displays, cups en shakers tot aan blisters en inserts: Bliston kan voor elk product een verpakkingsoplossing produceren! En waar ze dat eerst alleen binnen de non-food sector deden, hebben Arjan en Olaf na de overname in 2007 volop ingezet op de food-sector. ‘Bliston was enigszins verouderd, de focus was meer naar binnen gericht. Wij hebben het bedrijf naar buiten gebracht en daardoor nieuw leven ingeblazen’, verklaart Olaf. ‘Wij hebben jarenlange ervaring met het verkopen van verpakkingen, maar wel voornamelijk aan de industriële bakkerijen, vis- en vleesverwerkers en groentesnijbedrijven. Daarbinnen hebben we ook een uitgebreid netwerk opgebouwd, dus het zou stom zijn om hier niets mee te gaan doen.’ Arjan valt bij: ‘Dat Bliston zich niet bezighield met de food-sector, was voor ons onbegrijpelijk. Dus meteen na de overname was duidelijk dat wij ons hierop moesten richten. Door eerst alle benodigde certifi caten te behalen, om binnen de voedingsindustrie te mogen werken moet je aan bepaalde kwaliteitsnormen voldoen, en vervolgens ons netwerk in te zetten hebben we in korte tijd fl inke stappen kunnen maken.’

‘De verpakkingen van morgen, bedenken we vandaag’
De weg die de mannen inslaan met Bliston blijkt de juiste. Binnen drie jaar zijn nieuwe machines een noodzaak om de vraag aan te kunnen. ‘Onze klanten kiezen voor ons, omdat wij in alles fl exibel zijn. Zij willen hun retailers niet een verpakkingsoplossingen aanbieden die tientallen concurrenten ook aanbieden. Nee, zij willen iets unieks en het liefst iets totaal nieuws. Maar ze hebben ook een productieapparaat waar het goed bij moet passen. Dat spelletje kunnen wij goed spelen. Niet voor niets is onze slogan: de verpakkingen van morgen, bedenken we vandaag’, aldus Arjan. ‘Een soesjesboer is bezig met hoe hij de slagroom het mooist op de soes krijgt. Hij denkt minder na over de manier waarop het verpakt moet worden. De bloemenkweker is gefocust op de houdbaarheid van zijn bloembollen, maar niet hoe die bloembol goed blijft in een verpakking. Voor ons is het leuk om over zulke zaken na te mogen denken. Dan zijn we met speciale folies bezig, waterdoorlatendheid en zuurstofarm, en gaan we net zo lang zoeken totdat we de perfecte match hebben. En als we dat eenmaal voor de bloemenkweker hebben gedaan, gaan we natuurlijk ook nadenken of de groenteboer dit misschien niet handig vindt voor zijn champignons. Dus dan kunnen we de kennis die we bij de een opdoen, ook gebruiken voor de ander.’ Olaf: ‘Daarbij vraagt elke verandering in consumentengedrag om een nieuwe verpakking. Door kleinere huishoudens én de groeiende drang naar versheid moeten verpakkingen kleiner. Door het groeiende internetwinkelen moeten er nieuwe verpakkingen komen, producten mogen bijvoorbeeld niet meer heen en weer schuiven. Dus wij maken echt verpakkingen specifiek voor één product.’

Een perfecte match
ING is de huisbank van Bliston. ‘Dus toen wij het bedrijf overnamen, kregen wij hen én Jan erbij’, lacht Arjan. ‘Het bleek een perfecte match! Er spelen zoveel zaken tegelijkertijd tijdens een overname, dan is het prettig als je een bepaalde rust kunt inbouwen. Jan was al bekend met Bliston en heeft ons vakkundig begeleid. Hij heeft ons goed geholpen en het voelde gewoon meteen goed.’ Jan valt bij: ‘Arjan en Olaf zijn mammoeten in de verpakkingsindustrie. Ze kennen de markt, ze weten hoe ze groei kunnen creëren én waar ze acquisitie kunnen doen. Wij hebben vertrouwen in deze twee heren en hun managementkeuzes.’

‘Wij zijn geen boekhouders, maar harde werkers’
De groei die Bliston vanaf 2007 heeft doorgemaakt, heeft zij samen met ING doorgemaakt. ‘Zij heeft ons altijd fi nancieel ondersteund. Niet alleen met de overname van Bliston, maar ook met de investering in nieuwe machines en de aankoop van een concurrerend bedrijf in Lelystad. Maar wat zo prettig is, is dat ING haar netwerk inzet om haar klanten te helpen’, zegt Olaf. ‘Op onze vorige locatie op Isselt in Amersfoort stonden we bij wijze van spreken op de parkeerplaats te produceren. Het was gewoon te klein. Jan wist dat en heeft ons in contact gebracht met een andere klant van hem, projectontwikkelaar De Lange. Zij hadden een perceel grond in Nijkerk, waarvan hij wist dat het perfect zou zijn voor ons. Twee lunches later was de deal beklonken en konden we gaan bouwen op dit perceel.’ Olaf: ‘Wij maken gebruik van ons netwerk om kennis te vergaren, maar ook om te delen. Zo organiseren wij af en toe bijeenkomsten om mensen aan elkaar te koppelen. Net als ING. En zoals we twaalf jaar geleden waren, zijn we nog steeds. Het was een groot avontuur, maar we zijn het gewoon gaan doen. Wij zijn geen boekhouders, maar harder werkers. Jan begrijpt dat. Hij helpt ons met dingen waar wij geen verstand van hebben en hij vertrouwt onze expertise. Dat maakt dat Bliston en ING al jarenlang betrouwbare partners zijn!’

Sta jij ook voor een uitdaging die te maken heeft met de groei van jouw onderneming en ben je op zoek naar een sparringpartner voor bankzaken? Neem dan gerust contact met op ING!