Interview

De Garage: een dynamisch onderwijsbedrijf van MBO Amersfoort

‘Het is zoveel meer dan alleen monteur spelen’

Of het nu gaat om een APKkeuring, revisie van het motorblok of vervanging van de remschijven, de automonteurs van De Garage kunnen alles aan! Wat hen bijzonder maakt? Het zijn studenten van de bolopleiding autotechniek van de School voor Techniek van MBO Amersfoort. ‘Lerend werken en werkend leren, dat is ons uitgangspunt’, zeggen manager Sjoerd Kok en chef werkplaats John Geurs. ‘Vanaf het moment dat de sleutel wordt aangenomen tot aan het wassen van de auto voor aflevering, wij creëren zoveel mogelijk leermomenten voor onze studenten. Want leren en handelen in actuele praktijksituaties zijn onmisbaar voor een goede aansluiting op de arbeidsmarkt.’

‘Wij zijn gewoon een commercieel garagebedrijf dat reparatie- en onderhoudswerkzaamheden uitvoert, voor alle automerken’, zegt Sjoerd. ‘Maar al het werk wordt uitgevoerd door studenten, onder begeleiding van een ervaren instructeur, waarbij wij zoveel mogelijk leermomenten proberen te creëren.’ John valt bij: ‘Wij bieden een compleet plaatje. Als een klant bij ons binnenkomt met een mankement aan de auto, dan moet de student de sleutel aannemen. Daarbij is het wel belangrijk dat hij doorvraagt over de klachten, want hij kan de werkorder pas volledig invullen als hij precies weet wat er aan de hand is. Hoort de klant een rammeltje? Wanneer dan? Bij stilstand of tijdens het rijden? Bij een bepaald toerental of alleen als hij over klinkers rijdt? Die communicatie is heel belangrijk.’

‘Op de eerste dag moeten we het verschil tussen een schroevendraaier en een hamer uitleggen, na drie maanden halen ze zonder problemen een motorblok uit elkaar. Dat groeiproces is prachtig’

Een stukje bewustwording
Zodra de werkorder is ingevuld, stellen de monteurs een diagnose vast. ‘Hierna moeten ze een off erte maken en deze voorleggen aan de klant. Hierdoor krijgen ze ook inzicht in de facturatie. Ze moeten beseff en dat elk onderdeel dat zij vervangen, geld kost. En af en toe schrikken zij net zo erg als de eigenaar’, lacht John. ‘Maar dat stukje bewustwording is juist heel goed!’ Sjoerd: ‘En als ze akkoord hebben gekregen van de eigenaar, moeten ze de betreff ende onderdelen opzoeken of bestellen. Vervolgens mogen ze aan de auto sleutelen, moeten ze de auto wassen en geven ze de sleutels terug aan de eigenaar, waarbij ze ook uitleg geven over de werkzaamheden. Ze doorlopen het hele traject. Niet alleen leren ze auto’s repareren, ze leren alles wat erbij komt kijken. Het vak is veelzijdiger dan alleen maar monteur zijn. Onze studenten kunnen na afstuderen ook aan de slag achter de receptie of in het magazijn.’

‘Het groeiproces vind ik prachtig’
De bol-opleiding autotechniek bestaat uit drie onderdelen. Binnenschoolse praktijk in De Garage, theorie in de klaslokalen erboven en stage bij erkende leerbedrijven in de directe omgeving. ‘Het eerste half jaar leren ze de basisvaardigheden en zijn de studenten voornamelijk in De Garage aan het werk. Sommige studenten moeten we op hun eerste dag het verschil tussen een schroevendraaier en een hamer uitleggen, ze hebben geen idee wat ze aan het doen zijn’, zegt John. ‘Maar na drie maanden halen ze zonder problemen een motorblok uit elkaar en komen ze me trots vertellen dat ze het ook weer in elkaar hebben gezet. Dat groeiproces vind ik prachtig!’ Sjoerd valt bij: ‘Kwaliteit staat in alles bovenaan, klanten merken niets van het feit dat er studenten aan hun auto sleutelen. Er wordt altijd in tweetallen gewerkt, ze worden door mede-studenten en door ervaren instructeurs gecontroleerd én ze moeten altijd uitleggen wat, waarom en hoe ze iets hebben gedaan.’

‘Het houdt me jong’
Sjoerd en John hebben deze opleiding in een grijs verleden ook gevolgd. ‘Na mijn afstuderen ben ik als automonteur en later als servicemanager bij een grote dealer gaan werken. Na een aantal jaar concludeerde ik dat ik ontzettend veel kennis had vergaard, maar dat ik er eigenlijk niets mee deed’, zegt Sjoerd. Een opmerking van zijn voormalige docent is hem altijd bijgebleven. ‘Hij vertelde mij dat ik een geweldige docent zou zijn. Ik belde hem op en viel in een warm bad. Er was een vacature beschikbaar en ik kon meteen beginnen met lesgeven. Dit was zeven jaar geleden. Het werken met studenten is uitdagend en houd je jong. Het is continu een spel, dingen zo uitleggen dat iedereen het begrijpt en ervan leert.’

‘Ik werd meteen enthousiast’
Het verhaal van John is ongeveer hetzelfde. ‘Na mijn studie ben ik als automonteur aan de slag gegaan. Ik wil mezelf technisch blijven uitdagen en heb daarom zelfs een uitstapje gedaan naar KLM, als vliegtuigmonteur. Maar ik miste de motorvoertuigen! Daarom ben ik teruggekeerd naar deze branche en heb ik bij verschillende dealers als chef-werkplaats gewerkt. Het docentschap speelde al langer door mijn hoofd, het leek mij ontzettend leuk om mijn kennis over te dragen aan studenten. Vorig jaar zomer belde Sjoerd, dat er een vacature beschikbaar was. Toen heb ik eerst een dag meegelopen en daar werd ik meteen enthousiast van. Ik hoefde niet lang na te denken, ik heb de baan meteen aangenomen.’

Aarzel niet
Tot slot doet Sjoerd graag een beroep op alle auto-eigenaren in regio Amersfoort. ‘Aarzel niet en kies voor ons! Techneuten zijn hard nodig, help ons studenten opleiden. Gun ze hun leermoment en de kans om te groeien in hun vak. Van maandag tot en met vrijdag staan we tussen 8.00 en 17.00 uur voor je klaar.’