Column

Laat jij jezelf beetnemen?

Kort geleden stonden Jan-Henk en ik samen met Victor Mids op het podium van Schouwburg Venray tijdens het jaarevent van Ronde Tafel 160 Venray-Horst. De avond had de toepasselijke titel ‘Eyeopeners’ meegekregen en draaide om het onzichtbare zichtbaar te maken. De Line-Up was een mooie combinatie van MINDF*CKS, vingervlugheid en illusies met uitleg en toelichting van Victor en nieuwe inzichten op het gebied van technologische ontwikkelingen en maatschappelijke trends van Fountainheads.

Innovatie en illusies liggen dichter bij elkaar dan je denkt. Ondernemers kijken vaak vanuit de historie naar de toekomst. Maar je kunt beter vanuit de toekomst terugkijken naar nu. Gebruik je verbeelding om je bedrijf, organisatie of omgeving positief te beïnvloeden. Niets is wat het lijkt en vaak is iets er al terwijl je het (nog) niet hebt gezien of opgemerkt.

‘Change Blindness’ en ‘Inattentional Blindness’ zijn psychologische/neurowetenschappelijke inzichten die door illusionisten vaak worden toegepast om je kennis te laten maken met ‘tovenarij’. Magiërs maken zo optimaal gebruik van ons ‘beperkte’ brein om ons te verwonderen en verbazen.

Ook in ons dagelijks leven zijn we vaak ziende blind. We kijken wel maar nemen niet waar. We horen wel maar luisteren niet echt. We focussen teveel op onze eigen subjectieve informatie en kennis binnen onze eigen ‘bubble’ en lopen zo het risico geweldige kansen te missen.

Daar waar Victor Mids zich in zijn shows, TV-programma’s en boek bedient van de wetenschap dat we slecht zijn in het onthouden van veranderingen die we via onze zintuigen binnen krijgen schijnen de Trendverkenners van Fountainheads met een zoeklicht op ontwikkelingen die al lang aan de gang zijn maar die door ondernemers niet of nauwelijks worden opgemerkt. Zo laten we onszelf ‘continu’ beetnemen. Leuk voor een avond vermaak maar in ons werk en privé ontzeggen we onszelf ondertussen de kans om nieuwe mogelijkheden in onze markt of omgeving optimaal te benutten.

Regelmatig naar kennis events gaan of op andere wijze ‘Wake-Up Calls’ ervaren en echte gesprekken met andere ondernemers helpen ter inspiratie. Als je jezelf daarnaast bewust bent van hoe het brein werkt en ons voor de gek probeert te houden, ligt de weg open om zelf veranderingen te observeren, te verwerken en te verkennen welke nieuwe stappen je kunt maken. Dus ga op zoek naar je eigen zaklamp of zoeklicht. Wordt je eigen Toekomstverkenner en laat je niet door de concurrentie verrassen of voor de gek houden.

Neem jij jezelf graag beet of ben jij je brein ‘de baas’?

P.S. Het podium bevalt ons geweldig goed. Zo goed zelfs dat we in het seizoen 2019-2020 een theatertour plannen. De eerste voorstelling van deze Info-Theatershow UIT BEDWANG! is op 29 oktober 2018 in theater Flint in Amersfoort.

Victor Mids geeft van 25-27 oktober 2018 MINDF*CK shows in AFAS Live in Amsterdam

Wim van Rooijen, trendverkenner bij Fountainheads én veelzijdig ondernemer