Interview

RecruitNow zoekt, bereikt én raakt potentiële aanwinsten voor bedrijven

‘Onze belofte: wij helpen je met groeien’

Het gaat goed met Nederland. De economische groei zet flink door. Dat is mooi, maar het betekent ook dat bedrijven naarstig speuren naar versterking van hun team. De juiste medewerker op de juiste plaats: waar haal je hem of haar in tijden van krapte op de arbeidsmarkt vandaan? RecruitNow, voorheen Minescape, weet raad. Het bedrijf van André Polderman en Paul Wilkens bouwt wat werkt: campagnes die raken, websites die converteren. Betrouwbare oplossingen die wanhopig zoekende klanten  eenvoudige ondersteuning bieden bij online recruitment. Opdat ze snel kunnen doorgroeien. Dit is het verhaal van RecruitNow.

Het kan verkeren. In crisistijd was het niet vreemd dat er dertig sollicitaties op een vacature binnenkwamen. De keuze was reuze. En kijk nu. Vooral in de bouw, techniek, zorg en IT lijkt de zoektocht naar geschikte medewerkers in deze periode van economische hoogtij een heilloze missie. Met de nadruk op ‘lijkt’, want het kan wel.

Dat bewijst RecruitNow voor haar klanten uit het veld van uitzendbureaus, werving & selectiebureaus, detacheerders en ondernemingen (zeker ook het mkb; RecruitNow begrijpt voor welke uitdaging bedrijven staan). Klanten als Manpower, Randstad, Sandd, Securitas en TempoTeam; zij kunnen wél de juiste mensen vinden én strikken. Met gerichte online recruitment, van websites tot campagnes, op basis van door RecruitNow ontwikkelde technologie als de sleutel tot succes. Daar begon het bedrijf vijftien jaar geleden al mee. Toen als voorloper, inmiddels als koploper. Destijds als Minescape, sinds kort als RecruitNow; een naam die beter past in de groeiambitie en plannen tot internationale uitrol.

Versnelling
CEO en oprichter André Polderman vormt inmiddels een tandem met Paul Wilkens, die vorig jaar als COO is aangetreden bij RecruitNow. Wilkens begon ooit bij ‘een merkje, nog niet eens b-categorie’ met het importeren van wit- en bruingoed. ‘Met dat merkje, Samsung, is het uiteindelijk best goed gekomen’, zegt hij nu met een glimlach. Wilkens was vijftien jaar lang directeur bij Samsung Electronics Benelux.

Zijn komst is een welkome versterking voor RecruitNow. Het mag geen verrassing heten dat dit bedrijf pijlsnel groeit. En die groeiambities reiken verder. Het fundament voor die versnelling is gereed met de komst van Wilkens en de recente kapitaalinjectie van Venture capital fonds Walvis. Deze investering van geld, kennis en netwerk stelt RecruitNow in staat haar technologie verder te innoveren, de sales- en marketingactiviteiten op te schalen en het partnernetwerk uit te bouwen. Polderman: ‘Dankzij de miljoenen aan groeigeld kunnen we nu nog sneller en effectiever de juiste mensen voor onze klanten vinden.’

Geheimzinnig doen ze bij RecruitNow niet over hun succesformule. Sterker nog: wat ze doen willen ze juist graag meer voor het voetlicht brengen. Want Polderman, Wilkens en hun vijftig medewerkers zijn ervan overtuigd dat hun oplossing nog heel veel meer klanten kan verder helpen in hun queeste naar mankracht.

Voor de dag ermee. Wilkens pakt zijn tablet, opent een presentatie en begint te vertellen. ‘Kijk, slechts twaalf procent van de beroepsbevolking solliciteert op dit moment. Bijna negentig procent dus niet. Van die groep is echter 43 procent latent. Zij denken: ik hoef niet weg, maar als er iets leuks voorbijkomt, dan ga ik wel praten. Daar zit gekwalificeerd personeel tussen, de mensen waarnaar veel bedrijven op zoek zijn.’

Relevante boodschap
RecruitNow heeft tools ontwikkeld om die latente groep te bereiken. ‘Wij hebben dankzij onderzoek veel kennis van de verschillende doelgroepen. Per generatie weten we bijvoorbeeld wat hun voorkeuren zijn, waar ze waarde aan hechten en waar en hoe ze online content het beste consumeren. De ene maakt veel gebruik van Youtube, de andere van Facebook. Die kennis is essentieel om ze via de best passende kanalen een relevante boodschap te sturen.’

‘Standaardzinnetjes spreken niet aan. Marktconform salaris? Jippie, maar daar haal je het niet meer mee tegenwoordig’

Het draait vervolgens in de communicatie om drie stappen: inspireren, verleiden en converteren. ‘Je kunt niet roepen: ‘Hey, ik heb een baan voor je, solliciteer nu!’ Dat inspireert niet, dat werkt niet. We kruipen, nadat de wervingsbehoefte bepaald is, in de huid van de doelgroep en passen daar onze content op aan. Vierhonderd chauffeurs nodig? Of juist een specialist binnen de IT? Dan richten we ons daarop. Content creëren is een vak. Daar hebben we goede content marketeers copywriters en videomakers voor in huis. Het begint met het creatief uitwerken van een concept dat inspireert en verleidt. Iemand die nu van baan wil verwisselen kijkt naar meerdere partijen. Steek boven het maaiveld uit! Bedrijven denken nog te vaak: je mag bij ons komen werken. Maar waarom moet iemand juist bij jouw bedrijf solliciteren? What’s in it for me? Dat vertalen wij creatief naar de doelgroep. Standaardzinnetje spreken niet aan. Marktconform salaris? Jippie, maar daar haal je het niet meer mee tegenwoordig.’

Meetbaar en transparant
Een mooie tekst of video is als een mooie etalage, maar als er geen ‘traffic’ is bereik je er niks mee. De juiste kanalen op dus. RecruitNow bouwt ‘werken bij-sites’, volledige websites voor werving- & selectiebureaus, campagnes die raken en verspreidt de boodschappen daarnaast gericht via social media, met gebruik van tooling die goed kan converteren. Polderman: ‘Mobile first. Als mensen er landen, gaan ze er gemakkelijk en snel doorheen. Het mooie is vervolgens: alles is meetbaar. Wij hebben de technologie om de resultaten snel in kaart te brengen. We weten aan welke knoppen te draaien van onze innovatieve oplossingen. Zo maken we het proces heel transparant. Klanten kunnen op een dashboard meekijken hoe het gaat. Ze kunnen zien hoeveel meer sollicitanten de pagina’s trekken, hoeveel meer aannames het oplevert. Zo kunnen we echt het verschil maken. De klant blij, wij blij. We helpen ze met een heel groot probleem. En dat probleem kan niet wachten tot morgen. Er is a sense of urgency. Onze belofte: wij helpen je met groeien door de juiste mensen te vinden.’

Wilkens: ‘Er is een tegelwijsheid die zegt dat je pas van een ander kunt houden als je van jezelf houdt. Cliché, maar wel waar. Wij kunnen alleen goed werven voor onze klanten als we echte passie hebben voor wat wij doen. En dat gevoel proef ik hier vanaf dag één. Het RecruitNow gevoel.’