Interview

Signploeg en Reclamestal: nieuwe merknamen in een nieuwe ‘stal’

‘We houden van een beetje schuren, een beetje rebelleren’

Twintig jaar na zijn start als piepjonge ondernemer is Richard Todd (nog altijd pas 37) daar waar hij wil zijn. Vanuit een fonkelnieuwe ‘stal’ aan de Hogeweg in Amersfoort levert zijn team onder de twee nieuwe merknamen Signploeg en Reclamestal het ene na het andere gave project op. Is er dan niks meer te winnen? Zeker wel. ‘Ik zou het tof vinden als ze in Amsterdam zeggen: ‘Oh ja, Reclamestal, dat is dat gekke bureau uit Amersfoort’.’

De lunchpauze is bijna voorbij, Richard Todd eet nog snel een omeletje. ‘De eerste eitjes van onze nieuwe kippen’, meldt hij. Kippen? Richard wijst naar buiten, naar een kippenhok aan het uiteinde van de oprijlaan. ‘Je bent er net langs gefietst. Ons kippendorp. In aanloop naar onze nieuwe huisvesting had ik twee eisen: er moest een nieuwe stal komen en onze kippen zouden meegaan. Dat is gelukt. Sinds enkele dagen hebben we er zelfs drie nieuwe bij. Ze heten Foe, Yong en Hai.’
In de wereld van de Reclamestal hoef je nergens gek van op te kijken. Eenmaal binnen sta je oog in oog met de Bananenbar, waar Richard en consorten hun klanten en relaties ontvangen of een medewerkersborrel houden. Lang niet zo erotisch van karakter als de bekende Amsterdamse evenknie, maar toch: de neonverlichte letters erboven zouden dat vermoeden zomaar kunnen voeden. Ze houden hier van een beetje schuren, een beetje rebelleren. En van humor. Versmelt die drie ingrediënten, voeg er creatieve en projectmatige skills aan toe en ziedaar het succesrecept van de reclameconcepten die de Reclamestal bedenkt en

Denkers én doeners
Richard is er heel open over. ‘We doen alleen dingen die we écht leuk vinden. En voor klanten waarmee we een klik hebben. Dat heb ik vier jaar geleden voor mezelf besloten. Ik kwam net uit een burn-out, was bezig met van alles en nog wat binnen het bedrijf. Heb een coach in de arm genomen en we zijn met de disciplines van de groeistrategie Rockefeller Habits aan de slag gegaan. Nu werkt iedereen vanuit zijn of haar kracht, vanuit kleinere teams.’ Het heeft het bedrijf veel gebracht. Neem de nieuwe ‘stal’, misschien wel het meest tastbare resultaat. Begin augustus heeft TODD Reclamestal afscheid genomen van de vertrouwde locatie nabij station Hoevelaken en is hier neergestreken, in het groenrijke Bloeidaal. Vergeet die oude bedrijfsnaam trouwens. Het bureau gaat verder onder twee nieuwe merknamen: de ‘denkers’ vormen de Reclamestal en de ‘doeners’ de Signploeg.
‘Door die expertises te scheiden kunnen we focus aanbrengen en soepeler doorgroeien’, verklaart Richard. ‘Het is voor onze klanten duidelijk waar ze moeten aankloppen. We hebben de drempel voor ze verlaagd. Neemt niet weg dat we intern uiteindelijk één team blijven. We doen het samen, al zijn de taken goed verdeeld. Hoe de eerste maand hier is bevallen? Ach man, een verademing!’


Expertises
Hij leidt zijn bezoek rond. Het met stijl en naar eigen ontwerp ingerichte pand laat zien welke expertises het bedrijf onder meer in huis heeft: toffe interieurstyling uit de Reclamestal en bewegwijzering, neon-verlichting, printerieur en gevelreclame uit de Signploeg. Op de bovenverdieping van de stal zitten de denkers van de Reclamestal (online marketing, branding en activatie): de artdirectors, designers, copywriters en projectmanagers die reclame-uitingen en campagnes voor mkb’ers én grote merken bedenken en vormgeven. Beneden heeft de Signploeg ((auto)belettering, gevelreclame en printerieur) zijn eigen royale werkplaats: licht, ruim, overzichtelijk. Er kunnen meerdere bussen tegelijk bestickerd worden. Richard: ‘We onderscheiden ons hiermee. Het is bijna een operatiekamer. Heel steriel. En iedereen heeft zijn eigen werkhaven. Onze medewerkers lopen er netjes bij, in mooie bedrijfskleding. Jeans, sneakers, petje. Dat is onze stijl. We willen dingen tot in de puntjes goed doen.’

Humor als wapen
En zo leest het ondernemersverhaal van Richard Todd, met operationeel manager Peter Mol al zestien jaar aan zijn zijde, steeds meer als een jongensboek. Zeventien was hij, toen hij met een passie voor creatie in het diepe sprong. Hij omschrijft de weg omhoog zelf als volgt: ‘Een ruw begin, maar de wil om iedere dag iets beter te maken was en is groot. Een positieve vibe zorgt ervoor dat talent zich overal doorheen slaat. Geen kunstje dat op repeat staat. Humor als krachtig wapen en geen poespas. Rebelse creators vinden hun weg naar de stal en sluiten aan. Krachten gebundeld! Betere grappen, scherpere concepten en unieke prestaties.’ Daarin vindt het 21-koppige team van de Signploeg en de Reclamestal het geluk, elke dag weer. De lat ligt hoog. ‘We zijn rauw, puur en hebben fun, maar gaan wel beyond expectations. Ik ben een mierenneuker als het om details gaat en verwacht dat van iedereen die hier werkt. Een diepe passie voor creatie, dat is wat ons bindt. Ik zit in de reclame, maar had net zo goed een gaaf architectenbureau of een toffe horecagelegenheid kunnen hebben. Als ik mijn creativiteit maar kwijt kan en samen met een energiek team mensen toffe dingen kan maken. Hier doen we dat. We kunnen veel voor onze klanten betekenen. Van een concept activeren tot een merk laden, met alles wat daarbij komt kijken. Klinkt gek, een bedrijf dat van alles doet. Wat is dan je focus? Onze kracht is juist dat we op elk gebied specialisten hebben.’

‘Goede reclame hoeft echt niet uit een grachtenpand te komen’, zo luidt de rake bedrijfsslogan. Het is een knipoog naar het snelle, Amsterdamse reclamewereldje. Richard: ‘Ik kom daar weleens. Als ik dan roep: ik ben van de Reclamestal, dan kent niemand ons. Daar willen we verandering in brengen. Het zou toch tof zijn als ze over een tijdje zeggen: ‘Oh ja, dat is dat gekke bureau uit Amersfoort’.’