Interview

Van den Pol Elektrotechniek brengt gebouwen tot leven

‘Wij willen enthousiaste opdrachtgevers; niet anders.’

Van den Pol Elektrotechniek maakt gebouwen veilig, comfortabel, duurzaam en connectief. Het Montfoortse familiebedrijf werkt voor zakelijke opdrachtgevers in verschillende segmenten: utiliteitsbouw, beveiliging & ICT, gebouwbeheer, industriële automatisering, retail en woningbouw. ‘Bij voorkeur zitten wij zo dicht mogelijk op de eindgebruiker.’

Bij de ontwikkeling van dorpsinstallateur tot hightechbedrijf is in ruim tachtig jaar veel veranderd bij Van den Pol. Gebleven is de nuchtere bedrijfscultuur van aanpakken zonder blabla; betrouwbaar, direct, integer. De 250 medewerkers krijgen vrijheid en vertrouwen. Er is veel aandacht voor hun ontwikkeling en het opleiden van talent.

Meer gemak, minder verbruik
De specialisten van gebouwbeheer bij Van den Pol ondersteunen steeds meer opdrachtgevers. ‘Net als hun collega’s van industriële automatisering. Die doen dat zowel bij nieuwe fabrieken als door het uitbreiden en efficiënter maken van bestaande productielijnen.’ Het bedrijf is betrokken bij prestigieuze kantoren als First, NoMA House en Hourglass. ‘Slimme gebouwen waar onderling communicerende apparatuur zorgt voor meer gebruiksgemak en minder energieverbruik.’ Ook voor tal van opdrachtgevers in Midden-Nederland is Van den Pol actief.

Slimmer en efficiënter
Als familiebedrijf met oog voor de omgeving is de focus op duurzaamheid vanzelfsprekend. ‘Zowel bij de eigen bedrijfsvoering – met het hoogste niveau van de CO2-Prestatieladder – als door energiebesparing en -opwekking voor klanten.’ Van den Pol is niet alleen de duurzaamste maar ook de slimste E-installateur van Nederland. ‘Techniek verandert in een steeds hoger tempo. Innovatief vermogen zit in onze genen. En via verbeterteams blijven wij zoeken naar mogelijkheden om slimmer en efficiënter te werken.’

Enorme verduurzamingsslag
Op dit moment heeft de helft van alle Nederlandse kantoren energielabel D of slechter. Om dergelijke panden na 2023 nog te mogen verhuren, moet dat minimaal label C zijn. ‘Er komt dus een enorme verduurzamingsslag aan.’ Het merendeel van de kantoren kan zonder bouwkundige ingrepen naar energielabel C worden gebracht. ‘Gebruik van Ledverlichting levert een forse energiebesparing op. Bewegingssensoren en automatische zonwering zijn eveneens aan te bevelen. Verder is het verstandig te onderzoeken of meet- en regelapparatuur goed is afgesteld.’

‘Slimme gebouwen waar onderling communicerende apparatuur zorgt voor meer gebruiksgemak en minder energieverbruik’

Ga voor A
Naast besparing is het zelf opwekken van groene energie een logische volgende stap. ‘De opbrengst van zonnepanelen is bij kantoren veelal hoog op het moment dat de energievraag door koeling groot is. Een efficiënte maatregel dus die zijn waarde houdt.’ Ga je als kantooreigenaar aan de slag met verduurzaming, streef dan direct naar label A, benadrukt Wim van den Pol. ‘Dan staat er echt een groen gebouw. En dat is zeker niet alleen een kostenpost. Maatregelen leveren na een aantal jaren vaak geld op.’ Elk gebouw is anders, verduurzaming is altijd maatwerk. ‘Installatiebedrijven hebben het druk en krijgen het nog drukker. Wacht daarom niet te lang maar kom in actie.’

Vertrouwen in regierol
In lange klantrelaties komen kennis en kenmerken van Van den Pol optimaal tot hun recht. ‘Bij voorkeur zitten wij zo dicht mogelijk op de eindgebruiker en blijven we zorgen dat techniek hun bedrijfsvoering optimaal ondersteunt. Daartoe moeten we het proces van klanten snappen, begrijpen wat zij belangrijk vinden. Uit klantonderzoek blijkt dat opdrachtgevers onze expertise waarderen. Zij vertrouwen Van den Pol de regierol toe. Die handschoen nemen we graag op.’

Enthousiaste klanten
Daarbij hecht het bedrijf aan commitment. ‘Opdrachtgevers die in de crisisjaren voor ons bleven kiezen, staan nu op nummer 1. Zij kunnen rekenen op onze support.’ Van den Pol neemt daarbij geen genoegen met 100% tevreden klanten maar gaat een stap verder. ‘Wij willen enthousiaste opdrachtgevers; niet anders. Klanten die zo tevreden zijn dat ze ons vaker inzetten en Van den Pol aanbevelen bij anderen.’

Kijk voor meer informatie over activiteiten, aanpak en projecten op www.vandenpol.com.