Interview

Gold ICT dé servicedesk voor het MKB

‘Ontzorgen een modewoord? Wij doen het écht!’

Er zijn maar weinig ICT-bedrijven in Nederland die kunnen zeggen dat ze volgend jaar hun 25-jarig jubileum vieren. Voor Gold ICT, het bedrijf van “Keientrekkers” Pieter Werther en Dirk Beeftink, is dat moment wel aangebroken. Aan het DNA is in al die tijd niet veel veranderd. ‘Niet voor niets zeggen wij dat wij onze klanten ontzorgen. Dat mag dan een modewoord zijn geworden: wij doen het écht.’

Wat begon als een bedrijf dat voornamelijk hardware leverde aan het MKB in de regio, is inmiddels uitgegroeid tot een allround dienstverlener op het gebied van ICT. Volgend jaar bestaat Gold ICT 25 jaar. ‘Wij beseften aan het begin van deze eeuw dat onze toegevoegde waarde niet in het leveren van de doos met apparatuur zit’, aldus Pieter. ‘Wij configureren de apparatuur volgens de specificaties van de klant en zorgen dat alle benodigde applicaties werken. Het enige dat jij en je medewerkers vervolgens dan nog hoeven doen, is een wachtwoord intikken. ICT zonder zorgen: daar staan wij voor.’ De binding met Amersfoort is overigens nog steeds heel sterk. Dirk: ‘Vroeger had GOLD ICT een eigen vestiging in Amersfoort, tegen woordig bedienen we klanten centraal vanuit Nieuwegein. Maar zowel Pieter als ik en veel van onze collega’s zijn echte “Keientrekkers”.’

Servicedesk
Gold ICT werkt voor alle MKB’ers die binnen een uur vanuit Midden-Nederland bereikbaar zijn: van Zaandam tot Arnhem en van Harderwijk tot aan de rivieren. ‘Als er echt iets aan de hand is, willen we snel bij je kunnen zijn’, verklaren de heren hun werkgebied. ‘Daarom werken we aan een warm lokaal netwerk en zijn blij met de reeds volop aanwezige mond-tot-mond reclame in de regio.’ Toch worden 83% van alle vragen en klachten op afstand via de Servicedesk afgehandeld, een gegeven waar Pieter en Dirk trots op zijn. ‘Dat komt omdat wij technische en communicatief vaardige mensen aan de telefoon hebben zitten, die weten waar ze het over hebben. Je hoeft je verhaal dus niet drie keer aan verschillende personen te vertellen, maar krijgt meteen iemand met verstand van zaken aan de lijn. Zo bieden we in de meeste gevallen direct een oplossing voor je probleem. Wel zo plezierig als je net lekker aan het werk was.’

Vertrouwensband
De Servicedesk vormt de basis voor de dienstverlening van Gold ICT, naast het beheer van servers, netwerken en applicaties. ‘Wij zorgen ervoor dat MKB’ers tot tweehonderd werkplekken zich geen enkele zorgen hoeven maken over hun ICT’, aldus Dirk. Een jaar geleden trad hij als compagnon toe tot het bedrijf, nadat hij ruim zestien jaar bij AFAS in Leusden heeft gewerkt. ‘Daarmee doen we nog steeds zaken’, vertelt hij. ‘We helpen gebruikers van AFAS Profit bijvoorbeeld om dit pakket optimaal voor het eigen bedrijf en de eigen dienstverlening in te zetten. Natuurlijk kennen wij van dit pakket alle ins en outs. Ik vind het leuk dat ik als zelfstandig ondernemer onze klanten nu breder kan helpen. Vaak hebben ze meer aan functionaliteit in huis dan ze zelf denken. De mogelijkheden zijn er al; je moet ze alleen nog op de juiste wijze weten toe te passen en de systemen goed inrichten. Gold ICT begrijpt dat ondernemers soms die meter links of die meter rechts nodig hebben voor optimalisatie van processen. Wij creëren die ruimte, zodat de ondernemer zich volledig op zijn eigen bedrijf kan richten.’

Pieter en Dirk wijzen op de vertrouwensband die nodig is met iedere klant. ‘Met een ICT-bedrijf heb je een partnerrelatie, die is gebaseerd op vertrouwen. Als er vervelende situaties zijn, bijvoorbeeld wanneer rondom een mogelijk ontslag een medewerker uit systemen moet worden geweerd, moét je ons kunnen vertrouwen. Aan die relatie geven wij inhoud.’

Met mensen werken
Naast het beheerwerk, veelal op contractbasis tegen heldere, vaste tarieven per medewerker per maand, zijn er de ad hoc-klussen. ‘We verzorgen onder andere verhuizingen of begeleiden bouwprojecten’, vertelt Pieter. ‘We denken graag mee over bijvoorbeeld de inrichting van kantoren of de selectie van de juiste infrastructuur. Zet ons geen vijf dagen per week achter een bureau. Wij zijn graag bij de klant op locatie en willen met mensen bezig zijn. Wat kunnen we doen om het voor jou als gebruiker van ICT gemakkelijker en efficiënter te maken? Dáár gaan we voor.’

Heel bewust verhuurt Gold ICT zelf geen servers. ‘Wij willen dat onze klanten bij ons blijven, omdat ze tevreden zijn over onze dienstverlening. Niet omdat ze al hun gegevens bij ons hebben ondergebracht. Dat past bij onze filosofie dat onze klanten onafhankelijk zijn. Natuurlijk monitoren wij jouw server wel 24/7, draaien alle veiligheidsupdates en zorgen er waar mogelijk proactief voor dat we problemen voorkomen. Dat geldt voor zowel een fysieke server als voor servers in de cloud, zoals Microsoft Azure.’

Jaarplan
Gold ICT maakt elk jaar voor iedere klant een jaarplan. ‘Wij voelen het als onze verantwoordelijkheid om onze klant goed aan het werk te houden. Daarom geven we ook ongevraagd advies! Bijvoorbeeld over ontwikkelingen in de markt die eraan komen en die van invloed kunnen zijn op je bedrijfsvoering. Of over de vervanging van apparatuur. Uiteraard is dergelijk advies altijd vrijblijvend,’ lachen de heren.

Ze vatten hun dienstverlening bondig samen: ‘Wij willen onze klanten toegevoegde waarde bieden en hen blij maken. Nodig ons uit, dan stellen wij je de juiste vragen. Samen lichten wij het bedrijf door, zodat we weten welke processen voor jou van belang zijn. Wij hebben de ervaring om te zien wat er op het gebied van ICT sneller, beter en efficiënter kan.’