Interview

Lomans honderd jaar

‘Ook na honderd jaar voelt Lomans als één grote familie’

Groot feest bij Lomans. De Amersfoortse totaalinstallateur bestaat 15 december op de kop af liefst honderd (!) jaar. En dat maakt haar medewerkers trots, algemeen directeur Joost den Otter voorop. Geef ze eens ongelijk: een eeuw lang Lomans is een succesverhaal op zich en de coverstory van deze OnderNamen-editie meer dan waard. Een interview met Den Otter over verleden, heden en toekomst.

Gefeliciteerd Joost! Leeft het honderdjarig bestaan al een beetje op jullie werkvloer?
‘Honderd jaar, dat is natuurlijk een mijlpaal. We gaan groot feest vieren, een dag voor onze exacte verjaardag. Wat vooral overheerst, is dat onze medewerkers het mooi vinden dat ons bedrijf zo’n rijke historie kent en nog altijd een echt familiebedrijf is. Dat is ook uniek, zeker gezien de crises die we in sommige periodes in ons lange bestaan hebben overleefd. Dit bedrijf heeft een prachtige geschiedenis. Frans Lomans begon in 1918 een winkel in witgoed met installatiebedrijf in het centrum van Amersfoort. We zijn nu, na zoon Jan en diens zoon Paul, meerdere generaties verder. Met bijna driehonderd medewerkers verdeeld over de vestigingen in Capelle aan den IJssel en Amersfoort behoren we tot de grotere installatiebedrijven in Nederland. Het is nu aan ons om volop voort te borduren op die mooie historie en door te bouwen.’

Met jou aan het roer. Twee jaar geleden volgde je Paul Lomans op als algemeen directeur. Wat is jouw eigen geschiedenis bij dit bedrijf ?
‘Ik ben hier in 1996 begonnen als stagiair. Destijds was ik tekenaar. Vervolgens ben ik opgegroeid in de branche. Calculator geweest, werkvoorbereider, assistentprojectleider, projectleider, afdelingsmanager, bedrijfsleider, operationeel manager, commercieel directeur en nu algemeen directeur. Een hoop stappen doorlopen. Tussen 2002 en 2012 ben ik weggeweest. Toen het bedrijf waar ik destijds werkte failliet ging, dacht ik maar één ding: ik bel Paul Lomans. Waarom? Omdat ik veel voel bij de normen en waarden van dit bedrijf. Oog voor de mens, voor klanten, medewerkers en de maatschappij. Het goede willen doen, op zuivere en respectvolle wijze. Lomans is een eerlijk bedrijf. En denkt aan de langere termijn. Continuïteit staat voorop.’

Waar komt dat vandaan? Wat is het geheim van Lomans?
‘Dit bedrijf is een familie. En nog steeds. Daarom werken we bij Lomans. We helpen en steunen elkaar. We zijn een team. Als mensen hier nieuw komen werken, houden we altijd een introductiemiddag. Dan zeggen ze allemaal: we worden hier zo warm ontvangen, het voelt echt als een familie. Dat is Lomans. Heel plat georganiseerd ook. Natuurlijk zijn er ook hier dingen die we kunnen verbeteren, maar het gaat erom hoe je met elkaar in de wedstrijd zit. Het familiaire karakter is nog altijd de basis. Dat doe je overigens niet even, dat moet je continu onderhouden.’

En dat mag jij aanvoeren.
‘Ik vind dat nog steeds bijzonder. 1 januari 2017 heb ik Paul Lomans mogen opvolgen. Hij stond 35 jaar aan het roer en is de man die het bedrijf heeft grootgemaakt. Onder zijn leiding groeiden we naar bijna 300 medewerkers. Het is niet niks om die rol over te nemen. Maar we hebben het samen heel zorgvuldig gedaan. De tijd genomen. Dat heeft goed uitgepakt. Als directeur wil ik graag gelijk zijn met iedereen. Ik begrijp dat dit niet altijd kan, maar ik wil in elk geval toegankelijk zijn en midden in de organisatie staan. Van de hoed en de rand weten. Wat gebeurt er allemaal, wat is er nodig? Daarom staan er ook geen bureau en computer in mijn nieuwe kantoor. Wel een beeldscherm om informatie bij te houden, maar ik wil zo min mogelijk achter een computer zitten. Ik wil met mensen in gesprek, ben als directeur vooral een coach.’

Wat heb je geleerd van Paul Lomans?
‘Ik leer nog steeds van hem. Sowieso sparren we wekelijks anderhalf uur met elkaar. En één donderdag in de maand trekken we de hele dag met elkaar op. Onze band is hecht, geen speld tussen te krijgen. Klankborden met hem is super. Hij heeft natuurlijk een enorme bak aan ervaring. Zijn kracht is het binden van klanten en medewerkers op een warme, prettige manier. Voorbeeld: hij kent zóveel mensen binnen het bedrijf bij naam. En dat gaat dan niet vluchtig, hij heeft er oprechte aandacht voor.’

Als je vakinhoudelijk kijkt: waar staat Lomans na een eeuw als installatiebedrijf ?
‘Lange tijd waren we een bedrijf dat gespecialiseerd is in elektrotechniek. In 2000 zijn we gestart met onze werktuigbouwkundige tak. Die is sinds 2015 enorm gegroeid. Zo sterk zelfs, dat we inmiddels meer omzet draaien met werktuigbouwkunde. Naast elektrotechniek en werktuigbouw hebben ook onze andere disciplines zoals brandmeld & beveiliging en meet- & regeltechniek een grote ontwikkeling doorgemaakt. Het is een kracht dat we de klant over het volledige spectrum kunnen ontzorgen. We doen alle techniek in gebouwen, alle gebouwgebonden installaties. We zijn hoofdzakelijk actief in de utiliteitsbouw in de randstad. Zwolle, Amsterdam, Eindhoven, Breda, Arnhem, Apeldoorn: die cirkel. Voor heel mooie klanten, zoals de honderden winkels van Pearle in Nederland en België. Of een lampje brandt of een stopcontact het doet zien we allemaal, maar met werktuigbouwkunde voor een aangenaam klimaat zorgen is heel wat anders. Dat we daar in de afgelopen drie jaar nauwelijks klachten over hebben gehad, is super. Weer een stap in onze ontwikkeling. Het ontwerp zit goed in elkaar en de kwaliteit die onze mensen leveren is heel hoog. Professioneel én prettig zijn: dat is wat we elke dag weer nastreven.’

Wat is jullie rol in het huidige bouwproces?
‘Wij bouwen met een hele club specialisten verder aan utiliteitsprojecten. Wij zijn niet bepalend, maar wel een belangrijk onderdeel in het proces, met een eigen signatuur. Sowieso is nauwer samenwerken dé werkwijze geworden. Heeft veel te maken met het verdwijnen van de traditionele bestekken in de bouw. Samen aan het ontwerp werken geeft een heel andere dynamiek. Ook binnen onze eigen organisatie verandert de werkwijze. We doen veel aan sociale innovatie. We zitten midden in een transitie van traditionele afdelingen naar autonome, zelfredzame klantenteams. Beter voor de klant, die op nog meer focus kan rekenen, en voor de medewerker, die meer in zijn kracht benut wordt. Belangrijk voor onze toekomst is ook dat we ons omringen met startups. Dat doen we dan ook. Veel mensen op de arbeidsmarkt beginnen daar. Er zit een enorme innovatiekracht. Zelf hebben we met De Groene Jongens en Montage Jongens twee aparte bv’s opgericht. De eerste startup richt zich op advies op het gebied van duurzaamheid, integraal bouwkundig en installatietechnisch, in de tweede doen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt montagewerk. Wij vinden dat iedereen een kans op een baan verdient.’

Ook een grote maatschappelijke betrokkenheid, zeker bij de regio, kenmerkt Lomans. Wat drijft jullie?
‘We zijn hoofdsponsor van Proef Amersfoort, sponsoren voetbalvereniging Hooglanderveen, steunen Matchpoint en zo zijn er meer initiatieven. Wij luisteren altijd. Is het een goede zaak, dan steunen we. We financieren momenteel de bouw van een waterpomp in Ethiopië, op een plek waar het hard nodig is. Je kunt wel altijd financieel gedreven zijn, maar het is ook belangrijk om oog te hebben voor de medemens. En voor de stad waarin je actief bent. We zijn hier begonnen en zijn er honderd jaar later nog steeds. Die sterke binding blijft.’

Wat is je droom voor de toekomst van Lomans?
‘We maken groei door en er gaan dingen veranderen. Machine learning wordt steeds belangrijker. Het is cruciaal dat we onze mensen, jong en oud, blijven scholen. Eén van onze dromen is een eigen bedrijfsschool te bouwen. Jonge instroom verwelkomen we graag in ons bedrijf en deze talenten leiden we graag op voor een mooie baan in de techniek. Onze allergrootste droom is dat onze mensen fit met pensioen gaan, zich ontwikkeld hebben en gewaardeerd hebben gevoeld. Als we dat voor elkaar krijgen, zijn we ongelooflijk trots.’