Interview

Mth accountants & adviseurs en Accountants + Adviesgroep LOS bundelen hun krachten

‘Samen kunnen wij hét klankbord van regio Amersfoort zijn’

De noodzaak was er niet, het goede gevoel wel. En zo kan het zijn dat mth accountants & adviseurs en Accountants + Adviesgroep LOS aan het einde van toch al een mooi jaar met groot nieuws naar buiten komen: per 1 januari 2019 gaan de twee kantoren onder de naam mth Amersfoort met vereende krachten verder. ‘Samen kunnen wij hét klankbord van de regio Amersfoort zijn.’

De namiddag van de laatste maandag in november is aangebroken, als Ben Heimensen (partner LOS), Sacha Hollestelle (partner LOS), Bertjan Ruijter (partner mth) en Erik Duijst (per 1 januari 2019 partner mth) breed lachend met elkaar proosten. Het persbericht is die ochtend de wijde wereld ingestuurd, het grote nieuws is eruit: mth en LOS bundelen de krachten. De felicitaties en enthousiaste reacties van relaties komen al de hele dag binnen. Ben: ‘Bij de eerste was ik even verbaasd. ‘Goh Ben, dit klinkt goed, gefeliciteerd!’ Ik moest even denken: gefeliciteerd? Maar dat kwam meteen daarna heel positief binnen. Wat leuk! Er is niemand jarig, maar onze krachtenbundeling is heel mooi nieuws. Voor ons, maar zeker ook voor onze klanten en medewerkers.’

Verliefd
Natuurlijk kan een interview in OnderNamen niet ontbreken. Het zijn de netwerkbijeenkomsten, onder meer die van OnderNamen, die indirect aan de basis hebben gestaan van de fusie van LOS met mth. ‘Vier jaar geleden kwamen Sacha en ik elkaar voor het eerst tegen’, vertelt Bertjan. ‘We wisten van elkaar wie we waren, raakten in gesprek en het bleek te klikken. Dan blijf je elkaar vervolgens tegenkomen in het veld, op netwerkborrels en wordt dat goede gevoel alleen maar sterker.’ Sacha: ‘Vorig jaar tussen kerst en oud en nieuw hebben we samen geluncht. Het slotakkoord van Bertjan was: hebben jullie er weleens over nagedacht om aan te sluiten bij een groter geheel? Hij gaf ons oprechte complimenten over onze visie en aanpak. LOS en mth hebben als kantoren sterke overeenkomsten, we hebben dezelfde visie en focus op service en kwaliteit. Daar kwam het vandaan. De intentie was niet: we gaan even een kantoor opkopen. Dan waren wij ook snel weggeweest. En ja, we hebben er bij LOS vervolgens intensief over gesproken. Je gaat denken en denken, nog eens kijken, weer eens afspreken. Het is net als met verliefd worden. En ineens ben je getrouwd.’

‘Het bijzondere is: waren allebei niet op zoek’, vult Ben aan. ‘Deze krachtenbundeling is niet geboren vanuit angst, zorg of noodzaak. De cultural fit heeft de doorslag gegeven, de wijze waarop we met elkaar omgaan. We lijken op elkaar en hebben het leuk met elkaar. Mth dacht: wat LOS doet is mooi. Wij dachten: wat mth doet is mooi. Als je dat samenvoegt kunnen we nog meer betekenen voor onze klanten en medewerkers.’

Persoonlijk geluk
Om met de meerwaarde voor klanten te beginnen: het flink versterkte mth Amersfoort, dat van zestig naar bijna honderd medewerkers gaat, kan nu hét klankbord van de regio Amersfoort zijn. Bertjan: ‘Een klankbord is meer dan een sparringpartner of adviseur. We zitten werkelijk naast de ondernemer om te helpen bij beslissingen die hij of zij dag in dag uit moet nemen. Met hoogwaardige kennis en betekenisvolle relaties. Het is onze missie om bij te dragen aan persoonlijk geluk, zakelijk succes en maatschappelijke voorspoed.’ Ben: ‘Het credo van mth is: relaties bouwen, waarde creëren. Vind ik een mooie. Zo zien wij het ook. Het gaat niet alleen om optellen en aftrekken, euro’s links of rechts. Financiële dienstverlening blijft onze basis, maar we denken steeds meer mee op basis van ondernemerschap. Dat kunnen we nu, dankzij gebundelde kennis en ervaring, nog beter in de praktijk brengen.’

En wat te denken van innovatie? Nu mth en LOS de handen ineenslaan, neemt ook de slagkracht op dat gebied toe. ‘Met een groter kantoor kunnen we innovatie aanjagen en versnellen voor geheel mth, waar uiteindelijk onze klanten en medewerkers bij gebaat zijn’, zegt Erik, die innovatie in zijn portefeuille heeft. ‘We willen een voorloper zijn.’ Zeker in een snel veranderende markt is dat essentieel. Sacha: ‘De accountancywereld ziet er over een aantal jaren heel anders uit. Klanten vragen het ons nog niet om het anders te doen, maar wij blikken al wel vooruit op die toekomst. We formuleren de antwoorden en ontwikkelen nieuwe diensten. Daarin willen we onze klanten meenemen voordat ze die daadwerkelijk nodig hebben. We willen voor de verandering uitlopen en daarmee ook voor de grijze massa.’

Plek voor talent
Mth Amersfoort is straks nog meer de plek waar talent zich kan ontwikkelen en waar huidige en toekomstige medewerkers in vertrouwen en openheid hun ambities kunnen waarmaken. Bertjan: ‘Er ontstaat een groot kantoor, met een enorme uitstraling naar de markt, waar je zou moeten willen werken. We kunnen straks bijvoorbeeld meer carrière- en opleidingskansen bieden.’

Na de samenvoeging in het kantoor van mth in Hoevelaken gaat het nieuwe team op zoek naar een geschikte locatie in Amersfoort. Dat is immers de plek waar LOS al sinds haar oprichting stevig geworteld is en waar mth Amersfoort haar blik ook al jaren nadrukkelijk op gericht heeft.

Het is ook een periode van afscheid nemen; de naam LOS verdwijnt. ‘Dat is wel even een traantje’, zegt Sacha. ‘Het is als het loslaten van ons kindje. LOS zit in onze genen. De manier van klanten benaderen en wat we voor ze doen blijft hetzelfde. Er komen diensten dichterbij en we kunnen meer ondersteuning bieden aan onze klanten. Uiteindelijk wordt het gewoon een groot feest.’